Davul setinin iki el ve iki ayak ile çalınan bir enstrüman olması, enstrümanımızı özel bir yere koymaktadır. En basit ifade biçimiyle, dört uzvun da birbirinden farklı ritmik tartımlar (ritim formları/ritmik heceler) yapabilmesine yönelik bir enstrümandır.
Davul ilerlemek, enstrümana olan hakimiyeti arttırmak için sistemli çalışmanın şart olduğu su götürmez bir gerçektir. Yapılması gereken çalışmaların, düzenli ve sabırla enstrümanda ilerlemeyi, önceden yapılamayan veya yapılması çok gelen hareketlerin yapılabildiğinin görülmesi kişiye öz güven sağlar. Dört uzva, zihinsel kontrol ve konsantrasyon sayesinde, birbirinden farklı ritmik seslerden oluşan muhtelif çalışmalar yapılması dikkat çalışması aracılığıyla gerçekleşmektedir.
İlk ve orta öğretim çağındaki çocuklarla lise çağındaki gençlerde, bunlara ek olarak akademik anlamda öğrenme eylemine devam eden kişilerde ise davul çalmak sadece davul çalma eyleminden ibaret değildir.
Bu konuda yapılan araştırmalara (özellikle ingilizce kaynaklara) bir göz attığımızda bir enstrüman çalmanın gençlerin zihinsel gelişimlerinde, buna bağlı olarak da akademik düşünce, sosyal çevre ile etkileşim, yaratıcı düşüncenin gelişimi, konsantrasyona yönelik ilerleme anlamında enstrümanımız diğer müzik enstrümanlarından ayrı ve özel bir konumda bulunmaktadır. (basit bir tabirle, dört uzuv durumu bunun en önemli sebebidir.)
Benden davul ile ilgili detaylı bilgi talep eden veliler için hazırladığım Davul Eğitimi adlı dosyamdan bu konu ile ilgili bazı maddeleri sıralayacak olursam;
- Davul öğrencilerin akademik anlamda olgunlaşmalarına yardımcı olur; sanat (yaratıcı düşünme, bireysel tasarım) matematik (olasılık hesabı, permutasyon, koordinasyon, kümeler) bilimsel dersler ve hafızaya dayalı sözel derslerde öğrencinin konsantrasyonunu ve kendine güvenini arttırır.
- Yapılan
bilimsel araştırmalara göre bir müzik enstrümanı, özellikle de davul
çalmak beynin muhtelif bölgelerindeki gelişimi hızlandırır ve arttırır
(korpus kallosum, işitsel korteks, motor korteks)
- Davul
setine oturan öğrenci iki el ve iki ayağını kullanır. Enstrümanın başına
geçtiğinde duruşundan oturuşuna, baget tutuşundan el ayak
konumlandırmasına kadar dikkat etmek durumunda olan öğrencinin fiziksel
kondisyonu ve dayanıklılığı artar.
- Bir üst
maddedeki fiziksel durumdan dolayı, öğrencinin vücuduna olan farkındalığı
ve kinestetik gelişimi artar; davul çalmak kişinin fiziksel anlamda
kendisini kontrol etmesini ve koordinasyonunu geliştirir.
- Ritim
çalmak çocukların ve gençlerin dinleme becerilerini geliştirir ve uzun
zaman dilimlerine yayılan odaklanma yeteneği kazandırır.
- Genel
anlamda ritmik becerileri geliştirmek ve her hangi bir müzik enstrümanı
çalmak öğrencinin kendine güvenini arttırır.
- Ritmik
bir enstrüman ile meşgul olan öğrencinin zihni sadece müzikteki değil,
içinde bulunduğu çevredeki duyduğu bütün seslerin ritmlerini
dinlemeye/analiz etmeye başlar.
- Diğer
enstrümanlarla veya şarkılarla birlikte yapacağı eşlik çalışmaları
öğrencinin kollektif çalışma disiplinini, takım çalışması anlayışını
kuvvetlendirir.
- Eğer aile fertleri de davul veya bir başka enstrüman çalıyorsa aile üyeleri içerisindeki ilişkilerin de sağlamlaşacağı gözlenebilir.
Bir kez daha tekrar edecek olursak; Davul çalmak sadece davul çalmak değildir!
Yorumlar
Yorum Gönder